Een professionele huisstijl als basis van alle communicatie

Als professionele organisatie is het enorm belangrijk dat je een sterke huisstijl ontwikkelt. Het maakt niet uit in welke branche je zit, je wilt namelijk dat mensen het merk van jouw organisatie herkennen aan de kleuren, het logo, of zelfs het lettertype. Door te kiezen voor een sterke en doordachte huisstijl wordt jouw organisatie sneller en gemakkelijker herkend door de doelgroep.

Om je alvast op weg te helpen bij het maken en kiezen van een goede huisstijl hebben we een handleiding opgesteld over de verschillende belangrijke elementen van een huisstijl en hoe deze elementen een impact hebben op jouw organisatie.

Voordat je start met het opstellen van een huisstijlgids of brand book is het belangrijk dat de branding van jouw bedrijf is afgestemd op de visie en doelen van het bedrijf. Twijfel je of dat het geval is? Check dan eerst de Ultieme Handleiding voor een succesvolle (Re)Branding.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is een set van normen en richtlijnen voor de manier waarop een bedrijf of organisatie zichzelf aan de wereld presenteert. Het kan alles omvatten van het ontwerp van een logo tot de manier waarop correspondentie is gestileerd. Een goed gedefinieerde huisstijl helpt bij het creëren van een consistent uiterlijk, waardoor het meteen herkenbaar is voor het publiek. Een huisstijl bevat meestal specificaties voor huisstijl-elementen als lettertypes, kleuren en zelfs spaties.

Wat is een huisstijlgids?

Een huisstijlgids is een document dat de specifieke elementen weergeeft die de identiteit en de huisstijl van een merk uitmaken. Je kunt dan denken aan elementen zoals het logo, kleurenpalet, typografie en andere visuele weergaves van jouw merk. Een huisstijlgids zorgt ervoor dat al deze elementen op consistente wijze worden gebruikt, waardoor er een eenduidige en herkenbare identiteit ontstaat.

 

Huisstijlelementen (de basis)

Wanneer we een huisstijl laten ontwerpen zien we dat een huisstijl uit een vele verschillende elementen bestaat. Om je een idee te geven van waar je aan moet denken bij het laten ontwerpen van een huisstijl hebben we hier alvast een aantal elementen voor toegelicht.

Logo design
Een logo is een grafische weergave van de merkidentiteit van een bedrijf. Het bestaat doorgaans uit de naam, initialen of de een uniek design gerelateerd aan het product of de dienst die de organisatie levert. Een logo is een belangrijk onderdeel van de branding- en marketinginspanningen van een bedrijf, omdat het helpt bij het creëren van klantherkenning en bewustzijn van de producten en diensten van de organisatie. Een goed ontworpen logo is eenvoudig, tijdloos en makkelijk te herkennen.

Kleurenpalet van de huisstijl van je bedrijf
Het kiezen van de juiste kleuren voor je merk is een belangrijk onderdeel van het creëren van een sterke visuele identiteit. De kleuren die je kiest, moeten geschikt zijn voor je branche en doelgroep. Bij het selecteren van een kleurenpalet voor je merk moet je rekening houden met de betekenis van elke kleur en hoe deze in je huisstijl wordt gebruikt.

Wat kleuren zeggen over je merk
Hoewel het natuurlijk erg aanlokkelijk is om je favoriete kleuren te gebruiken in je huisstijl is het ook erg belangrijk dat je nadenkt over wat je probeert te communiceren met de huisstijl. Kleuren stralen namelijk verschillende emoties uit. 

Neem als bijvoorbeeld het logo van Coca Cola. Het rood in de huisstijl van Coca Cola doet denken aan intensiteit, aan het leven ten volle benutten, aan jeugdigheid en aan durf. Blauw is dan weer een kleur die doet uitschijnen dat een merk erg betrouwbaar is. Denk bijvoorbeeld maar aan het logo van HP, maar ook aan dat van Albert Heijn, Unicef of Volkswagen. 

Indien je als bedrijf staat voor groei, gezondheid, innovatie of milieuvriendelijkheid kan je dan weer gaan voor groene tinten in je huisstijl. Wanneer we kijken naar merken met heel wat groen in de huisstijl zien we Spotify maar ook Oxfam, Pickwick of de Nederlandse supermarktketen PLUS. 

Voor je een beslissing maakt over de te gebruiken kleuren in je huisstijl is het met andere woorden erg belangrijk dat je nadenkt over waar je organisatie voor staat en wat je wilt uitstralen. Rondom deze emoties en waarden kan onderzoek worden gedaan om tot slot bij een kleurenpalet uit te komen dat op de correcte manier communiceert waar jouw onderneming voor staat. 

Merktypografie
Merktypografie is een belangrijk element van een huisstijl omdat het de visuele identiteit van een bedrijf of organisatie weergeeft. Lettertypes kunnen worden gebruikt om een bepaalde sfeer of identiteit over te brengen.

Hoe een merk zich visueel profileert heeft veel invloed op de uitstraling. Zo kan een rustige en klassieke typografie een traditioneel en serieus merk uitstralen, terwijl een speelse en unieke typografie een jong en dynamisch merk kan representeren.

Een goed gekozen lettertype binnen je logo is met andere woorden van vitaal belang om de identiteit van je onderneming te communiceren naar (potentiële) klanten en om je te onderscheiden van concurrenten. 

Daarnaast kan het lettertype ook bijdragen aan de naamsbekendheid van je merk. Het lettertype van Coca Cola bijvoorbeeld staat over de hele wereld synoniem met het bekende drankenmerk. Datzelfde geldt voor bedrijven zoals Yahoo, Samsung, Unilever, Harrods, Disney, Ford en Barbie.

Overige huisstijlelementen

Naast logo design, het kleurenpalet en de merktypografie zijn er nog andere elementen die je kunt opnemen in de huisstijl van je organisatie. Hier zijn nog enkele elementen die eventueel toegevoegd kunnen worden.

Huisstijl voor Social media graphics
Het is erg belangrijk dat je merk consistent is op alle sociale media platforms. Het is dan ook verstandig om de huisstijl toe te passen op social media kanalen. Dit doen we door

headers en templates te ontwerpen waarmee de huisstijl van jouw organisatie op een professionele manier wordt gepresenteerd. De herkenbaarheid van de huisstijl wordt zo ook gebruikt bij alle social media uitingen.

Briefpapier
We versturen tegenwoordig niet veel fysieke brieven meer, maar wel digitale brieven of facturen. Wanneer je een factuur verstuurd, een contract opmaakt of een belangrijke brief stuurt doe je dit op briefpapier in de huisstijl van je organisatie. Zo weet men namelijk meteen dat de communicatie afkomstig is van jouw organisatie. Daarnaast geeft dit een professionele uitstraling.

Denk daarnaast ook aan (digitale) visitekaartjes. Hoewel we momenteel met z’n allen meer digitaal gaan zijn visitekaartjes nog altijd erg belangrijk binnen het zakendoen. Visitekaartjes zullen voorlopig blijven bestaan. Misschien in de toekomst niet meer op de manier zoals we het nu kennen. Gelukkig is het ook voor digitale visitekaartjes mogelijk om je eigen huisstijl te gebruiken.

PowerPoint presentaties en dia’s 
Wanneer je een presentatie geeft is het altijd een goed idee zijn om PowerPoint presentaties en dia’s te gebruiken in je huisstijl. Zo zien je dia’s er niet alleen beter uit, de kijker kan het design ook meteen associëren met je merk. 

Omdat je bij het ontwerpen van een huisstijl moet denken aan de uitstraling en de visie van jouw organisatie, zal die uitstraling ook worden opgenomen bij presentaties. Met andere woorden: als je een jong en dynamisch bedrijf bent met innoverende ideeën, dan zullen de kleurencombinaties en de lettertypen van de dia’s die innoverende ideeën in de presentatie ondersteunen met hun felle kleuren en moderne ontwerp. 

Illustraties en grafische elementen
Als organisatie werk je vaak samen met een aantal grafische designers. Of je nu werkt met freelancers of een team designers binnen je eigen organisatie – iedere graphic designer heeft zijn of haar tekenstijl en grafische voorkeuren. Het is dan ook erg belangrijk dat illustraties en grafische elementen worden opgenomen in de huisstijlgids. 

Om het je grafische designers wat makkelijker te maken is het verstandig om deze grafische elementen en illustraties op te nemen in de huisstijlgids en om een soort gegevensbank aan te leggen met de reeds aanwezige illustraties en grafische elementen. 

Email templates
Bij het verzenden van een e-mail wil je natuurlijk dat de klant meteen weet dat de e-mail van jouw onderneming komt. Daarom is het erg belangrijk dat je gebruik maakt van een e-mail template die de kleuren en lettertypes van je huisstijl bevat. Daarnaast kun je de lezer direct doorverwijzen naar klikbare links van belangrijke kanalen of pagina’s van jouw organisatie.

Het gebruik van een e-mail template maakt het voor iedereen in de organisatie een stuk makkelijker om snel een e-mail te verzenden zonder dat er te veel aan gesleuteld hoeft te worden. De kleuren, opbouw en lettertypen liggen namelijk vast. 

Het opstellen en gebruiken van een email template was nog nooit zo makkelijk. In de meeste CRM-pakketten kan een template worden opgeslagen zodat deze voor iedere medewerker beschikbaar is. Daarnaast zijn er verschillende aanbieders van nieuwsbrief-applicaties zoals Mailchimp en Mailerlite zorgen er namelijk voor dat het versturen van e-mail marketing makkelijker en toegankelijker wordt.

Advertentie designs
Ben je van plan om vanuit je organisatie te adverteren? Of dit nu per poster is, in de krant of op het internet, ook je advertenties moeten voldoen aan de huisstijl van je organisatie. Denk bijvoorbeeld aan de advertenties van Coca Cola en hoe zij altijd hun witte en rode huisstijl integreren, of hoe modemerk Hermes zijn bekende oranje kleur gebruikt in magazines en online advertenties. 

Een advertentie voor je organisatie kan verschillende elementen bevatten zoals het logo, een producttekst, een waardeoordeel, een promotie, een slogan, een knop die mensen naar je website brengt, etc. Welke elementen je aan je advertentie zal toevoegen zal sterk afhangen van waar je adverteert. Een advertentie op Facebook zal er bijvoorbeeld heel anders uitzien dan een advertentie via Google Ads. 

Bedrijfsfotografie
Wist je dat ook bedrijfsfotografie deel uitmaakt van je huisstijl? Wanneer je een fotograaf inhuurt om foto’s te maken voor je bedrijf – dit kunnen foto’s zijn van je producten en zelfs je team of je kantoor, is het belangrijk dat je een fotograaf kiest wiens stijl past bij jouw organisatie. 

Daarnaast is het ook een goed idee om je stijl en kleurenpallet te communiceren met de fotograaf. Hoewel het natuurlijk erg belangrijk is dat een foto een mooie compositie heeft, de goede basiskleuren en genomen wordt vanuit de correcte hoek, wordt heel wat van de sfeer, de kleuren en de stijl toegevoegd in post-production. 

Laat de fotograaf met andere woorden zeker wat voorbeelden zien, en indien je reeds goede, professionele foto’s hebt laten maken in het verleden is het erg belangrijk dat je deze foto’s eventueel als voorbeeld aanlevert. 

Over het algemeen geldt dat hoe preciezer je bent in je instructies en van hoe meer details je de fotograaf voorziet, hoe beter de foto’s zullen voldoen aan je verwachtingen.

Promotieartikelen
Van pennen met je logo en website aan de balie tot T-shirts, totebags en drinkflessen die je uitdeelt op beurzen bij teambuilding activiteiten – ook promotieartikelen moeten voldoen aan de huisstijl van je merk. Hoewel je hiervoor echter vaak het logo kan gebruiken is het toch belangrijk dat je producten kiest die min of meer passen bij de huisstijl van je merk.

Voorbeelden van sterke huisstijlen

Om je alvast een idee te geven wat voor impact een merk of huisstijl kan hebben op de perceptie van de klant, hebben we hier enkele voorbeelden van huisstijlen op een rijtje gezet. 

Apple
Wanneer we het over huisstijlen hebben, denken we meestal aan Apple. Deze organisatie heeft de afgelopen decennia een imago opgebouwd als betrouwbaar technologiebedrijf. Apple gebruikt een grijs gestileerd logo dat rust uitstraalt maar eveneens doet denken aan een moderne toekomst. 

Wanneer we kijken naar de fotografie binnen Apple zien we dat Apple een erg uniforme productfotografie heeft, zowel op de website als op de verpakkingen. 

Apple gebruikt Helvetica. Dit Font is makkelijk te lezen en straalt een zekere professionaliteit en betrouwbaarheid uit. 

KPN
Ook KPN kunnen we als voorbeeld nemen, zeker wanneer het op kleurgebruik aankomt. KPN is een telecombedrijf in Nederland. Als Telecombedrijf wil je natuurlijk betrouwbaar overkomen maar ook zeker als vernieuwend en innovatief.

Het oude KPN-logo deed dit door de kleuren blauw en groen met elkaar te combineren. Het nieuwe logo van KPN staat hier echter haaks op. Men nam de kleuren weg en koos voor een zwart op wit design, wat het bedrijf meteen een pak vooruitstrevender en moderner doet lijken. 

KPN gebruikt het schreefloze lettertype Sans Serif. Dit lettertype zorgt ervoor dat het merk dynamischer en toegankelijker lijkt wat natuurlijk erg belangrijk is voor een telecombedrijf. 

Tesla 
Het logo van Tesla is rood. Dit is een krachtige kleur wat laat blijken dat het merk jong en brutaal is en de auto-industrie op zijn kop wil zetten. En op zich is dat ook precies wat Tesla deed. Tesla dreef de vernieuwing naar elektrische wagens en zorgde ervoor dat elektrische auto’s populair werden. 

Wanneer we naar het lettertype van Tesla kijken zien we dat zij kozen voor een erg hoekig lettertype dat er zowaar bijna futuristisch uitziet. Dit is natuurlijk gedaan om Tesla te laten uitschijnen als een merk dat streeft naar vernieuwing, een merk dat naar de toekomst kijkt en nieuwe technologieën op de markt brengt. 

Conclusie

Een huisstijl is van vitaal belang om op een consistente manier en in een consistente stijl met je klanten (en overige stakeholders) te communiceren. Van het logo tot de lettertypen die je gebruikt en zelfs de kleuren in je advertenties of op je briefpapier – hier moet erg goed over nagedacht worden. 

Deze huisstijl dient te worden doorgevoerd naar alle elementen binnen de organisatie. Van het briefpapier tot de advertenties, van de fotografie tot de infographics. Op die manier kunnen klanten snel zien dat de communicatie van jouw merk komt en kun jij de merkbekendheid van de organisatie verbeteren. 

Zie je inmiddels door de bomen het bos niet meer? Geen nood! Wij helpen je graag op weg met het ontwerpen (of verbeteren) van een huisstijl. Neem direct contact met ons op en een van onze experts helpt je graag verder!

Heb je een vraag?
Bram de Vries
Oprichter & storyteller