Wat Zegt Deze Afbeelding Jou?

Iedere ondernemer wil zijn of haar bedrijf op de kaart zetten. Er zijn diverse manieren om dit te bereiken. Zo kun je jouw bedrijf bijvoorbeeld hoog in de zoekresultaten van Google terug laten komen, maar zorg je er op deze manier ook voor dat de consument jouw bedrijf interessant, innovatief of inspirerend vind? Hoogstwaarschijnlijk niet. Je wil niet alleen dat mensen jouw bedrijf kennen, maar ook dat mensen jouw bedrijf interessant, innovatief of bijvoorbeeld inspirerend vinden.

Een goede manier om jouw bedrijf écht op de kaart te zetten, is door de consument wat meer over jezelf te vertellen. Laat zien hoe jouw bedrijf ontstaan is, wat jouw drijfveren zijn en hoe je bedrijf uitgegroeid is tot de organisatie die het vandaag de dag is. Je geeft consumenten een kijkje in de keuken door het unieke verhaal van jouw bedrijf te delen. En geloof ons, iedereen heeft een verhaal.

Het denken in verhalen
De mens denkt in verhalen. Dit komt omdat het brein op basis van eerdere ervaringen complete verhalen kan verzinnen. Deze verhalen worden toegekend aan willekeurige observaties. Dit klinkt misschien wat vaag, maar het experiment van de psychologen Heider en Simmel uit het jaar 1944 laat je precies zien hoe het werkt. Kijk eerst eens naar onderstaande afbeelding. Wat zegt afbeelding je? Waarschijnlijk niet zo veel. Je ziet een paar eenvoudige symbolen, maar je voelt hier verder helemaal niets bij. En speel dan nu het filmpje eens af.

_

Wat zegt de afbeelding je nu? Heb je er nu een beeld bij? Je hebt een verhaal gezien hé?! Althans, je hebt een paar bewegende symbolen gezien en je brein heeft hier zelf een verhaal omheen verzonnen. Je leeft zelfs mee met de kleine cirkel en je bent boos op de grote driehoek. Het verhaal bestaat in feite helemaal niet, maar het brein is geprogrammeerd om in verhalen te denken. En daarom ontstaat er, zelfs zonder enig verhaal, toch een verhaal.

Storytelling met animaties

Het experiment van Heider en Simmel toont niet alleen aan dat iedereen in verhalen denkt, maar laat ook zien dat de mens behoefte heeft aan verhalen. Jij kunt hier slim op inspelen door het verhaal van je bedrijf met de wereld te delen. Dit wordt ook wel storytelling genoemd.

Je kunt het verhaal van je bedrijf vertellen door een leuke tekst te schrijven, maar een geschreven verhaal komt niet altijd even goed over. Bovendien is de kans groot dat het verhaal van jouw bedrijf als geschreven tekst erg lang wordt. Dit is niet erg als je het verhaal gaat afdrukken in een boek, maar wel als je jouw ‘story’ online wil delen. Lange teksten worden online namelijk niet goed gelezen.

Wil je het verhaal van jouw bedrijf op een toegankelijke, overtuigende én leuke manier delen? Dan laat je een animatievideo maken. Zelfs een korte video met enkele eenvoudige animaties kan het verhaal van jouw bedrijf al goed naar voren brengen. En of je nu als interessant, innovatief of cool over wil komen: met de juiste animatie is alles mogelijk.

Een animatievideo laten maken

Voor je een animatievideo laat maken voor je bedrijf, vraag je jezelf af hoe je jouw bedrijf wil presenteren. Wil je dat de wereld jouw bedrijf inspirerend vindt? Dan zorg je ervoor dat jouw animatievideo benadrukt wat het achterliggende persoonlijke verhaal van jouw bedrijf is. Wil je overkomen als innovatieve organisatie? Dan benadruk je de innovatieve keuzes die je als ondernemer hebt gemaakt. 

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het uitdenken van jouw verhaal? Of het animeren daarvan? Bel ons dan op 085-3033786 voor een vrijblijvend advies.
Heb je een vraag?
Bram de Vries
Oprichter & storyteller