HOE HOUD JE HET ALS BEDRIJF DUIDELIJK IN TIJDEN VAN CRISIS?

Het is Coro-voor en Coro-na, in deze bizarre tijd waarin het land praktisch op slot zit. En waarin we onszelf op allerlei terreinen in recordtempo opnieuw moeten uitvinden. Zo moeten we thuiswerken, onze sociale contacten tot een minimum beperken en creatief zijn om het hoofd boven water te houden.

Ondertussen moeten we het onderscheid maken tussen werkelijk nieuws van de overheid en belangrijke autoriteiten, snelgroeiende Twitter-trends en ‘van-horen-zeggen’ met #fakenews. Communicatie is key, bijvoorbeeld om werknemers, klanten en partners goed te informeren.

Communicatie is key

Communicatie in een crisissituatie moet vooral transparant en betrokken zijn. Iets dat ook consumentenpsycholoog Patrick Wessels vertelt aan bijvoorbeeld De Ondernemer. Als reactie op de communicatie door Albert Heijn en McDonalds, destijds op een moment dat er nog relatief weinig over het virus bekend was.

“Het is cruciaal om duidelijk te communiceren en zoveel mogelijk onzekerheid weg te nemen. Met transparantie en concrete aanbevelingen. Die geen twijfel laten en op die manier bijdragen aan het gevoel van controle bij de doelgroep,” aldus Wessels.

Tegelijkertijd is het belangrijk om vooral niet te veel informatie aan te bieden. Hij vervolgt: “Beperk de communicatie tot de relevante gegevens. In een infographic of een animatie, om in korte tijd de belangrijkste punten uit te leggen. Zonder waterval aan informatie, waar uiteindelijk niemand wijs uit wordt.”

Tegelijkertijd is het belangrijk om vooral niet te veel informatie aan te bieden. Hij vervolgt: “Beperk de communicatie tot de relevante gegevens. In een infographic of een animatie, om in korte tijd de belangrijkste punten uit te leggen. Zonder waterval aan informatie, waar uiteindelijk niemand wijs uit wordt.”

Infographic of animatie tijdens de #coronacrisis

Naarmate de maatregelen strenger worden en er meer op ons afkomt wordt het steeds belangrijker om de communicatie duidelijk te houden. Bijvoorbeeld met een infographic of een animatie. Ze bieden de mogelijkheid om relatief veel informatie te presenteren, zonder dat het onoverzichtelijk wordt. We zetten er een paar voor je op een rij:

Hoe kan ik productief thuiswerken?

Veel werknemers moeten ineens thuiswerken, ook als ze dat niet gewend zijn. Wat komt er op hen af, hoe blijven ze productief en hoe garandeer je goede cybersecurity? Belangrijke vragen over thuiswerken, die je uitstekend kunt beantwoorden in een animatie of infographic.
 
Wil je gebruik maken van deze infographic met standaard tips over effectief & gezond thuis werken, of een aangepaste variant laten maken? Vraag hem dan hier aan.
Klancase page (69)

Informeren over belangrijke maatregelen

Ingrijpende maatregelen vragen offers van alle werknemers en andere betrokkenen. Zoals Mark Rutte die een moeilijke boodschap brengt is het belangrijk om daar duidelijk over te communiceren.

Wil jij binnen jouw organisatie gebruik maken van deze animatie met tips over effectief & gezond thuiswerken? Of een unieke eigen animatie om uit te leggen wat er concreet speelt, wat de mogelijkheden zijn en waar je als organisatie voor kiest? Vraag hem dan hier aan.

Uitleg over de aangepaste werkwijze

Ziet de werkwijze er de komende tijd anders uit? Informeer klanten, leveranciers en andere partners of relaties. Zodat ze goed weten wat ze van je kunnen verwachten. En waarom het langer duurt dan anders of je zoveel mogelijk contactloze afhandelingen zal doen. Duidelijk en concreet, met voorbeelden van hoe dat in de praktijk uit zal werken.

Een animatie of infographic heeft altijd al de kracht en duidelijkheid voor overtuigende communicatie. Key tijdens deze #coronacrisis, om zoveel mogelijk mensen te bereiken met de belangrijke boodschap.

Corona-infographic en Corona-animatie

Benieuwd hoe je een infographic of animatie kunt inzetten voor jouw communicatie over het Coronavirus en de concrete gevolgen? Bij Storytelling Studios maakten we alvast een paar voorbeelden. Die je kan inzitten binnen jouw organisatie. En die we natuurlijk in jouw huisstijl kunnen personaliseren, om daarmee nog duidelijker te communiceren.

Corona-infographic

Met een infographic snel de belangrijkste informatie overbrengen? Visueel, duidelijk en overtuigend, zonder overload waar niemand wat mee kan.

Wil je gebruik maken van deze infographic met maatregelen tegen het Coronavirus, of een aangepaste variant? Vraag hem dan hier aan.

Klancase page (70)

Corona-animatie

Een eenvoudige animatie, die helder uitlegt wat er aan de hand is en wat dit betekent. Voor jouw werknemers, voor klanten, leveranciers en andere relaties van jouw bedrijf.

Gebruik deze animatie of een aangepast variant in jouw organisatie om met een korte video helder te communiceren hoe je omgaat met de huidige situatie. Vraag hem hier aan.

Wij helpen je duidelijk te communiceren in tijden van crisis

Specifieker communiceren over de maatregelen die jij neemt, de aangepaste werkwijze of de tips om thuis te werken? We maken graag een variant op onze standaardanimatie en standaard infographic. In jouw huisstijl en met de specifieke informatie die je wilt overbrengen.

Heb je vragen over onze infographics of animaties? Of wil je die in jouw eigen stijl laten ontwikkelen om een concrete boodschap te vertellen? Neem contact met ons op, dan vertellen we je graag meer. Telefonisch natuurlijk, om netjes afstand te houden en niet meer risico te lopen dan nodig.

Heb je een vraag?
Bram de Vries
Oprichter & storyteller